Drama,  Serier

Generation (TV-serie 2021-)

«Generation», eller «Genera+ion» som serien egentlig skrives, er en dramakomedie på HBO Nordic om overgangen fra ungdom til voksen, og om å finne seg selv underveis. Denne tematikken er absolutt ikke ny, og serien kan derfor ligne litt på serier som «Euphoria» (HBO Nordic), «Girls» (HBO Nordic) og «Eliteskolen» (Netflix). Det som kanskje skiller «Generation» mest fra andre lignende serier, er at seriens innhold ikke oppleves like tungt og dystert. Selv om serien tar opp vanskelige temaer om ungdom som prøver å finne ut av hvor de passer inn i samfunnet, så fremstår rollefigurene i «Generation» likevel ganske lette til sinns. Dette betyr likevel ikke at rollefigurene ikke har dybde. Det er scener der man kommer litt under huden på dem og skjønner at livet på high school i Los Angeles ikke bare er latter og moro i fint vær.

Justice Smith i rollen som Chester i «Generation». FOTO: Skjermdump HBO Nordic

Rollefigurene er i stor grad det som skaper serien. De fremstår troverdige, og skuespillerne her virker å passe sin rollefigur veldig godt. Seriens handling bytter perspektiv og synsvinkel opptil flere ganger gjennom en episode, dette oppleves likevel ikke som rotete, men heller en som en god løsning for at man som seer skal få vite mest mulig om de ulike rollefigurene.

«Generation» sin mest fremtredende karakter er Chester. Han har en energisk og sprudlende personlighet, er åpen homofil, har nok selvtillit til å gå på skolen med magetopp og glitter i fjeset. Samtidig er han både sårbar, redd for å dø, og viser en enorm medmenneskelighet for sine venner.

I serien møter vi også tvillingene Nathan og Naomi. De kommuniserer nesten like mye med hverandre gjennom mobilen som de snakker med hverandre, og forholdet mellom dem er stort sett bra bortsett fra når Nathan blir litt for intim med kjæresten til tvillingsøsteren sin. Vi møter også Greta, Riley og Arianna som alle er individer det er spennende å følge med på, og som skaper en god dynamikk i vennegjengen.

Hele sesong 1 av «Generation» er tilgjengelig på HBO Nordic, og vi håper på at det kommer en sesong 2!

HBO Max. (2021, 11.feb). Generation | Official Trailer | HBO Max.  [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=LaW_mdEqwpg

Legg igjen et svar