Filmer

Death to 2020

Film i kveld? Her er vår aller første filmanmeldelse! Death to 2020 finner du på Netflix.

Skaperne av serien Black Mirror som noen av dere kanskje har sett, ser tilbake på året 2020 i «dokumentarfilmen» kalt Death to 2020. Man kan muligens ikke kalle denne filmen for en dokumentar, det er mer en såkalt «mockumentary». Til tross for at den tar for seg faktiske hendelser fra 2020, gjøres det med en sarkastisk tilnærming som gjør at man faktisk må løfte litt på smilebåndet, og det til tross for at man helst gråter av å tenke over det 2020 hadde å by på.

Kjente skuespillere som blant annet Samuel L. Jackson, Hugh Grant og Lisa Kudrow, spiller henholdsvis reporter, historiker og konservativ talsperson for Trump-administrasjonen. Sammen med de andre rollepersonene i filmen forteller de om de ulike hendelsene i 2020 fra deres eget synspunkt. Hendelser som skogbrann i Australia, Tiger King på Netflix, Corona og valg i USA blir gjenfortalt i ren dokumentarstil, uten rene fakta.

Noen vil kanskje mene at Death to 2020 er lagd for tidlig, eller at den aldri burde blitt lagd i det hele tatt. Fortsatt dør mange mennesker rundt om i verden av Covid-19, likevel lages det film som bruker pandemien som innhold til humor. Den diskusjonen tar vi ikke her i Seriebobla, men dersom du er lei av alt som har med corona å gjøre er kanskje ikke dette filmen du skal se denne helgen.

Er du derimot på jakt etter en lettfattelig film å se denne helgen, så er dette absolutt et godt alternativ. Personlig er jeg svært glad i sarkastisk humor, og har allerede anbefalt Death to 2020 til flere av mine venner.